lauantai 1. maaliskuuta 2014

Mitä miettinyt viimeiset päivät?

5 kysymystä, joita pohdin!

Tämä on 13. päivä selvänä - "putkeen". Epäonnenluku, tiedän - mutta ehkä sitä voi juuri siksi hieman kohtaloaan kiusata - aloittamalla silloin blogin kirjoittamisen ja kirjoittaa ajatuksia. Nämä ensimmäiset päivät (jotka tuntuneet helvetin pitkiltä ja ikuisuudelta), olen pohtinut seuraavia kysymyksiä:

  1. Häpeä! Mitä läheiset, ystäväni ja kaverini ajattelevat? Miten olen voinut päästää itseni tähän tilaan? Voinko katsoa heitä enää silmiin?
  2. Rentoutuminen! Miten mä voin rentoutua tulevaisuudessa? Miten, jos en käytä alkoholia? Voisinko sittenkin olla kohtuukäyttäjä?
  3. Kissanristiäiset! Voinko osallistua enää mihinkään kavereiden ja ystävien juhliin? Onko vappu, juhannus ja uusivuosi osaltani peruttu lopuksi elämäksi? Tai toisaalta - haluaako/uskaltaako kukaan enää edes kutsua mua mihinkään pilaamaan tunnelmaa selvänä?
  4. Riippuvuus! Korvautuuko riippuvuus vain uudella riippuvuudella, kun haen rentoutusta ja nautintoa edes jostain? Tupakka, seksi, työ (olen jo tosin), liikunta, uhkapelaaminen tai urheilu? Mikä tulee tilalle siihen aukkoon, jonka alkoholi jättää - jollainhan se on täytettävä?
  5. Pelko! Entä jos retkahdan? Jos annan nyt ammattilaisten ja läheisten auttaa mua, otan avun vastaan ja sitten retkahdankin taas juomaan? Vien taas luottamuksen, ehkä viimeisen kerran kaiken avun jälkeen ja sitten en ainakaan pysty häpeältäni enää kohtaamaan ketään - saati ottamaan apua vastaan?

Nämä kysymykset ovat pyörineet päässäni nämä ensimmäiset 13 päivää. En tiedä, kai ne ovat ihan normaaleja tässä tilanteessa? Toivottavasti. Voivat varmaan joistain ihmisistä tuntua aivan typeriltä, mutta tässä tilanteessa ne eivät sitä ole. Ovat ainakin mulle todella pahoja ja ahdistavia!

2 kommenttia:

  1. Normaalit kysymykset kaikilla samassa tilanteessa olevilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt AA:ssa käyneenä (sekä uusia ja vanhoja AA-ihmisiä tavanneena) - niin tuntuu monella olleen samoja kysymyksiä! Se helpottanut kyllä (en ehkä sittenkään ole hullu)...

      Poista